onsdag den 8. september 2010

Nu vi snakker om Høns..





De sidste dages debat om hønsegårdsstemningen i blogland inspirerede mig til at lave et indlæg om hønsestrik. Jeg er nemlig selv fuldstændig vild med hønsestrik. Det er faktisk den eneste form for strik der passer til min tålmodighed, da man aldrig sidder med den samme farve eller motiv mere end kort tid af gangen (:


Hvis du nogensinde har undret dig over, hvor ordet Hønsestrik kommer fra kan jeg fortælle at ordet Hønsestrik bliver strikket ind i det danske sprog I 1973, da den danske feminist og strikkeentusiast Kirsten Hofsätter udgiver bogen hønsestrik på sit eget forlag








Bogen var ment som en protest mod tidens "Strikkediktatur"'. Et kapitalistisk system, hvor garnforretningerne kun udleverer strikkeopskrifter mod, at man køber fabrikanternes syntetiske garn og følger deres symmetriske, borgerlige og chauvinistiske opskrifter slavisk. Alle kunne og skulle strikke lige som de havde lyst til og opfordringen lød på at lade fantasien blomstre og ikke lade sig diktere af modens evige skiftende luner.


Den nye provokerendestrik blev strikket af farverige restgarner. Mønstret tegnede man selv. Motiverne var gerne dyr, mennesker eller planter i en herligt iøjefaldende blanding. Kirsten opfordrer til at man lader sit strikketøj ligge fremme så alle familiemedlemmer og gæster i huset kan strikke et par pinde når de har lyst, så produktet bliver dynamisk, kreativt og udvikler sig uden fast plan og struktur.


Altsammen noget vi godt kan sidde og smile lidt over i dag, meeeen jeg synes nu hun har fat i den lange ende hende Kirsten...


Personligt synes jeg det er lige så aktuelt som det var i 1973 at tro på og udleve sine egne kreative evner. At lade være med at lade sig diktere af modehusene men skabe sit eget farverige univers


Selv blev jeg første gang gjort bekendt med hønsestrikken da jeg sad og bladrede et af min mors gamle "alt om håndarbejde" blade igennem for 5 år siden. Der var der nemlig et foto med den skønne danske designklassiker Junosengen med et helt fantastisk sengetæppe på i hønsestrik. Jeg ventede vores første barn på det tidspunkt, havde netop selv erhvervet mig den fine Junoseng og havde stort set aldrig prøvet at strikke før, men var ellevild i varmen for at lave et fantastisk tæppe til den lille spire i maven. Her lidt fotos af tæppet (som tog mig adskillige måneder at få lavet) men som jeg selv blev ganske godt tilfreds med i håbet om at kunne bringe inspiration til lidt fri udfoldelse med strikkepindene rundt omkring i de små hjem. Enjoy (:







Min lille nu store pige på sit tæppe







12 kommentarer:

  1. Hvor er det et skøøøønt tæppe.. Det ligner et kæmpe projekt! Men det er dælme fedt.. Tak for indføringen i hønsestrik

    SvarSlet
  2. UUUUUUUUUUUUUUUUUUnderbar filt!!! Vilket mästerverk!!! Å så roligt att ha för Lucca när hon blir stor:) Å hon får ju fortfarande plats på den;) Jag är superimponerad!!!

    SvarSlet
  3. Jeg er SÅ vild med det tæppe - det har jeg også skrevet før :)

    Jeg planlægger at lære det fine håndværk. Men jeg har mange planer, så nu må vi se...

    Kh. Mirjam

    SvarSlet
  4. Måske jeg spørg dumt nu, men er det bare ret/vrang eller er der noget specielt ved strikke metoden??

    Sorry, hvis det er dumt, fnis

    Knus knus

    SvarSlet
  5. Iben, FANTASTISK indlæg! Så dobbelsidet på den ultra fede måde at jeg næsten måtte slikke skærmen (altså, næsten ik´. Den er ret fyldt med børnefingerpletter).

    Hvor er det tæppe dog fedt fedt fedt :).
    Jeg er slet ikke sikker på at jeg ville have hverken evnerne eller tålmodigheden til at strikke det til ende.

    Mvh,
    Synne

    SvarSlet
  6. det er et fantastisk tæppe! og tak for historietimen. En eller anden dag vil jeg lære at strikke...

    SvarSlet
  7. Hønsestrik RULES!!!! Lækkert billede af Lucca på det flotteste tæppe!WauuW

    SvarSlet
  8. Tak Iben... Jeg havde det som SYnne.... :))))

    SvarSlet
  9. fantastisk indlæg, har hermed meldt mig som fast læser:-)

    SvarSlet
  10. Taaaaak tak tak for alle de søde kommentarer til jer allesammen. Håber det må inspirere til mange farverige kreationer fra de mange kreative og virkelystne hænder der huserer herinde (:

    Ja jeg synes nemlig også det er en rigtig hyggelig ting for ungerne at have når de bliver større og er skam af samme grund ved at strikke et til lillebror Kalle også, selvom manden min mener at lillebror allerede er alt for stor til den slags.. Mænd....

    Celine: Det er skam ikke noget dumt spørgsmål og jeg havde heller ikke slev luret den, men altså man bliver nødt til at strikke ret hele vejen -altså slå projektet op på rundpind (eller fire små pinde til feks vanter og strømper. Til tæppet her har jeg slået 200 masker op og så strikket rundt og rundt til ønsket længde og klippet det op (under stor hænderrysten og dårlige nerver) til sidst. Så kan man zig-zagge kanterne på symaskinen.
    Her har jeg samlet maskerne op og hæklet en kant på men det kan man jo gøre som man har mest lyst til. Jeg synes det bliver et langt mere anvendeligt tæppe hvis man syer et lag fleece eller velour bag på (:

    SvarSlet
  11. Wow!!!!!

    Nydelig teppe, og vakker jente<3

    SvarSlet
  12. Hej Iben!
    Et super flot tæppe du har strikket. Jeg har lige fundet min udgave af "Hønsestrik" frem fra gemmerne i kælderen, hvor den har ligget godt i 30-40 år. Det er rigtig sjovt at gå i gang med hønsestrikken igen. Min niece har bestilt en trøje til sit barn. Det er sjovt at se, at det bliver moderne igen.
    @Celine og Iben: Man kan sagtens strikke på to pinde, så strikkes mønstret bare bagfra, når man strikker en vrangpind.

    N.B. For at være reel overfor forfatteren til "Hønsestrik", så hedder hun altså Hofstätter med 3 t'er.

    SvarSlet

About me

Mit billede
Jeg er 34 år og læge med hang til kreative sysler. Elsker at sy, strikke, istandsætte loppefund og fotografere. Når solen skinner er jeg desuden at finde med jord under neglene i vores skønne kolonihave. Er mor til Lucca fra 2006 og Kalle fra 2008 og bor sammen med min kæreste Jens i byens skønneste gade.
 

Pusteblomster Design by Insight © 2009