fredag den 11. juni 2010

Glad frakke

Pigerne i min familie - Ja det vil altså sige undertegnede og så mindstepigen elsker kjoler. Faktisk går mindstepigen KUN i kjoler, hvor jeg selv er lidt mindre radikal.
Én af mine egne personlige yndlingskjoler er den klassiske lommekjole Iloinen Takki designet for Marimekko af Vuokko Nurmesniemi i 1960.
Foruden at være skøn, behagelig, original og en klassiker der har holdt sig på markedet i 50 år har den også en lidt sød historie.
Iloinen Takki betyder "glad frakke" på finsk. Vuokko Nurmesniemi designede lommekjolen med den tanke at hendes elskede kunne komme små gaver i lommerne på deres bryllupsdag.
En sød tanke synes jeg. Måske jeg skulle nævne det oprindelige formål for min egen elskede, som desværre ikke deler min glæde over kjolen som han synes er lidt for "social og sundhedshjælperkittel" i faconen.... Mænd /:

Mens vi venter på gaverne er det godt med alle de lommer til en sut, en huskeseddel, en femmer til kaffeautomaten, elastikken til håret og alle de andre småting der er gode at have lige ved hånden..

Nå men mindstepigen har længe været misundelig på netop den kjole og gang på gang gentaget at det var SNYYYYD at jeg havde en kjole med så mange lommer når hun kun havde 2 (: Har da også luret på selvsamme dress til hende flere gange, men synes alligevel at 450 kr er lige i overkanten for en kjole til en 4 åring.

Så igår fandt jeg lige en stofrest som jeg synes kunne bruges til Luccas personlige glade lommekjole og her er resultatet. Stoffet var lige det mindste, så jeg synes egentlig den blev for kort, men da den kom på synes jeg det korte 60'er snit der kun lige dækker numsen var helt i vinkel.



¨

Se venligst bort fra hendes lettere sindsyge ansigtsudtryk. Hun blev rigtig meget glad for kjolen (



Under min søgning efter et billede af den originale kjole faldt jeg lige over dette her stof. Synes det er så fint og må helt sikkert have fingrene i det snarest muligt. Har ellers haft en periode hvor jeg har været lidt træt af Marimekkos stoffer, men den er da vist ovre nu kan jeg mærke (:



Og så tror jeg lige det er SNYYYYYD hvis ikke jeg snart får denne her kjole ind i kjolesamlingen:

8 kommentarer:

  1. Eij hvor er den fin! Sikkert også perfekt til at gemme regnorme, karameller og hvad sådan en fireårig eller får fingre i:-) Dejligt at du er tilbage i blogland.
    Kh Iben - som ikke selv blogger, men nyder at blive inspireret af alle jeres kreative sysler.

    SvarSlet
  2. Hej Iben
    Jeg er også bare vild med den Marimekko kjole. Johanne har én, sååååå lækker :-) Fandt den faktisk på Trendsales (surprise...) til omkring 150kr, brugt, men det ses bare slet ikke;-)
    Jeg har faktisk aldrig set den IRL i voksenudgaven, men det må jeg da vist have opsøgt på et tidspunkt!
    Bortset fra det, så din egen Lomme-kjole-udgave nu også bare for lækker, - lidt mere frisk i det, end den originale :-)
    I øvrigt er det super skønt at følge lidt med Pusteblomsterne her på bloggen :-)
    Sælger du stadig?
    kh Berit

    SvarSlet
  3. iiih en navnesøster, hvor hyggeligt (:
    Tak for de søde ord om kjolen og jo regnorme og karameller i lommerne ville da også være et sikkert hit for en fireåring. Eller måske en femmer, så man selv kan købre fredagsslik i kiosken. Det ville hun elske at prøve.

    Hej Berit
    Nej hvor hyggeligt at du også er herinde! Jeg savner jo alle jer TS piger. Må jeg spørge hvad størrelse Johannes kjole er i? Jeg så nemlig også en på TS (surprise again..) i str 110 men den var kun 53 cm lang og det synes jeg alligevel er for lidt til en stor pige på 110 cm (:
    Den er fin selvom jeg ikke er sååå pjattet med sort til de kære små.

    Voksenudgaven er så fin så fin også. Hvis du køber den på nettet så vælg mindst 2-3 størrelser mindre end du plejer. De er gigastore i størrelsen!!! Min i str 34 er rigelig stor og jeg har altså alle dage været en str. 38/40.

    Jeg har ikke solgt tøj længe. Har bare haft så travlt med studie og forskning men Fra på Fredag kan jeg forhåbentlig se frem til 2 mdrs dejlig ferie og så vil jeg hellere end gerne sy lidt bestilling igen. Vi kan mailes hvis det er (:

    Kh Iben

    SvarSlet
  4. Hej Iben
    Jeg kom tilfældigt forbi din blog og vil bare sige, at det er nogle rigtig flotte ting, du syr - ikke mindst solhattene, de er da for fede!
    God weekend!
    Polka

    SvarSlet
  5. Hej igen Iben

    Jeg er ikke "rigtig" blogger ;-)
    Læser bare lidt med rundt omkring, - det er så hyggeligt og inspirerende :-) Jeg deltager også i mange af de forskellige give-aways, men har endnu ikke været heldig, - men måske en dag;-)

    Johannes kjole er faktisk også str 120, hun er 110 cm høj ligesom Lucca, - jeg synes den passer så fint! Den er måske lidt bred i det til hende, men så kan den bruges helt vildt længe som Tunika også!

    Vi skal da helt sikkert mailes ved, jeg er jo efterhånden ved at have fået Pusteblume-abstinenser....

    kh Berit

    SvarSlet
  6. Hej! Tack för din fina kommentar i min blogg :-)

    Jag har tyvärr inte mönster på den vändbara klänningen i storlek 110.

    SvarSlet
  7. Men gud så läcker!!! Din dotter är jättesöt i den och hennes matchande strumpbyxor var ju supertuffa!!! Marimekkotyget gör mig faktiskt lite knäsvag:)

    SvarSlet
  8. Jeg er total enig: min yndlingskjole er også Marimekkos lommekjole og jeg har brugt min så meget, at jeg vist snart må have en ny af slagsen. ;)
    Sjovt nok er min mand heller ikke særlig begejstret for modellen - men pyt! Bare vi selv kan lide kjolerne. :))

    Det er en rigtig sød lommekjole du har lavet til din datter. Jeg kan godt forstå at hun blev ovenud begejstret. :)

    SvarSlet

About me

Mit billede
Jeg er 34 år og læge med hang til kreative sysler. Elsker at sy, strikke, istandsætte loppefund og fotografere. Når solen skinner er jeg desuden at finde med jord under neglene i vores skønne kolonihave. Er mor til Lucca fra 2006 og Kalle fra 2008 og bor sammen med min kæreste Jens i byens skønneste gade.
 

Pusteblomster Design by Insight © 2009